“Padesátky vládnou foto světu.”
Dobře a teď vážně. Často s lidmi řeším minimalistické sestavy ve stylu jeden fotoaparát a jeden objektiv. Samozřejmě absolutní univerzálnost může poskytnout dobře vybraný a kvalitní zoom, který pokrývá ohniska například od 24 (28)mm do 70 (75)mm s dobrou světelnosti f/4 nebo f/2.8. Bohužel nebo naštěstí je mnoho lidí jako já, kteří jsou nekonečnými hledači sestavy jedno tělo a jeden pevný objektiv. V tomto ohledu to mají jednodušší fotografové, kterým žánr více definuje ohnisko (například krajináři), ale co když fotíte od každého trochu?
Dříve nebo později zabřednete do hledání vhodného objektivu a nejvíce budete asi narážet na ohniska 50mm a 35mm. Já osobně osciluji nejvíce právě mezi těmito dvěma ohniskami, ale zcela realisticky musím říci, že ve svém životě jsem toho nejvíce nafotil právě na 50mm. Pro někoho jsou “padesátky” nuda, ale mnoho foto minimalistů nebo začínajících fotografů s pevným ohniskem v nich mohou najít tu správnou cestu.
Většina foto výrobců má své dostupné padesátky a Sony není výjimkou. Vlastně nejlevnějším pevným objektivem v nabídce je SONY FE 50mm f/1.8. Možná i z toho důvodu, aby se na první pohled parametrově “stejné” objektivy netísnily v nabídce prodejců se firma Samyang rozhodla, že nabídne fotografům 45mm f/1.8 AF. Jedná se o velmi kompaktní a lehký objektiv s dobrým a rychlým automatickým ostřením. Jeho nespornou výhodou je, že tam kde je “klasická padesátka” už příliš úzká nabízí Samyang 45mm trochu prostoru navíc. Jak moc se dozvíte, když budete číst dál.
Konstrukce
Oficiální materiály výrobce ho označuji jako “Drobný, ale prémiový”. A doopravdy, když ho vytáhnete z krabičky, tak vám přijde lehký, jako by to byla jen plastová maketa. Jeho váha je pouhých 162g a doopravdy nikomu po něm fotobrašna úplně neztěžkne. Na těle fotoaparátu (Sony A7 III) působí kompaktně a díky muší váze není nijak zásadně ovlivněno vyvážení těla. Z tohoto důvodu se fotoaparát společně s objektivem dobře drží. Výška objektivu je 56,1mm a v balení naleznete i malou plastovou sluneční clonu a obal. Váha samozřejmě není zadarmo, protože objektiv je plastový. Jako plus beru, že se firma Samyang nesnaží tento fakt nijak maskovat. Na druhou stranu je bajonet kovový a celkové zpracování tak působí dobrým dojmem. Ostřící kroužek je poměrně malý, ale má plynulý chod a myslím si, že ho málokdo použije, protože automatické ostření je rozhodně rychlejší než ostření manuální. Průměr předního filtru je 49mm a lze tedy používat libovolné UV, polarizační nebo ND filtry. Objektiv nabízí uživateli clony od f/1.8 do f/22 a je poskládán z celkem 7 členů v 6 skupinách (v konstrukci nalezneme jeden ED člen a dva ASP členy).

Vlastnosti objektivu
Nejkratší zaostřovací vzdálenost je 45cm a to znamená maximální zvětšení 0,12x. Úhel záběru odpovídá 52,31°(u objektivů s ohniskem 50mm je to 47°). Silnou stránkou tohoto objektivu je vybrané ohnisko, protože nabízí méně zkreslení než objektivy s ohniskovou vzdáleností 35mm a v jednom balení i širší záběr než 50mm. Tyto dvě vlastnosti společně s vysokou světelností ho předurčují k doopravdy univerzálnímu použití a doopravdy si myslím, že s takovým objektivem si člověk vystačí klidně hodně dlouhou dobu (speciálně pokud má hluboko do kapsy). Samyang 45mm je vybaven lineárním STM motorem a to znamená přesný a rychlý AF. Jeho velkému bratrovi Samyang 50mm f/1.4 AF by se dalo vytknout, že má hlučné ostření (při zaostřování bylo slyšet výrazné bzučení). Naštěstí je tento pro mnohé fotografy negativní jev eliminován na úplné minimum a když jsem s ním fotil, tak jsem nevnímal, že by se objektiv nějak zvukově projevoval. Když si výrazně zacloníte, tak při namáčkuntí spouště (zaostření) se objektiv odcloní, aby mohl správně a rychle zaostřit a pak se zase přicloní. Zase zcela subjektivně mi přijde kvalita chování objektivů AF Samyang na vzestupné tendenci, protože se vše děje rychle a plynule.

Proč 45mm?
Samyang nazývá svůj materiál k “ideálnímu” úhlu záběru “Samyang’s Guide to Achieving the Optimal Angle of View”. Abych to zkrátil, tak vychází z toho, že díváme-li se na obraz který je vysoký a široký například 3m, tak by náš zrak měl být v diagonále této vzdálenosti (tedy stát 3m od obrazu viz obrázek). Tento úhel by se dal vyjádřit jako 53°. 35mm snímač (kinofilmové políčko) reprezetuje diagonála, která činí 43,26mm. Samyang vychází z toho, že čím blíže jste ohnisem k 43,26mm, tím lépe. S rozmachem bezzrcadlovek se výrobce rozhodl, že je potřeba na trh vrátit objektiv s ohniskovou vzdáleností 45mm, protože ho považuje za průmyslový standard.


MTF křívky
MTF křivky jsou jednoduchým záznamem vlastností objektivu, který nám dokáže říci, jaká je ostrost objektivu směrem od středu do krajů a jaký je například přenos kontrastu. Výrobce uvádí MTF křivku pro plně otevřenou clonu f/1.8 a pak pro přicloněný objektiv na f/8.
-
10 lines/mm = zobrazuje celkový kontrast a schopnost zobrazovat “hrubé struktury” (výše je lepší)
-
30 lines/mm = zobrazuje schopnost reprodukovat jemné struktury (výše je lepší)
Dále je na křivce vidět, jak se mění schopnosti objektivu směrem od středu ke krajům obrazu. Ideální objektiv by měl MTF křivku v bodě jedna jako rovnou úsečku.
Vlastní zkušenosti
Musím se přiznat, že mě objektiv prostě baví. Ohnisko je doopravdy univerzální a dá se s ním fotit téměř cokoliv a neměl jsem pocit, že bych v nějakých situacích potřeboval, aby byl rychlejší nebo světelnější. Naopak oceňuji jeho velikost, protože se jedná o příjemnou změnu po zkušenostech s 35mm f/1.4 pro Sony, které jsou poměrně velké. Při videu se AF chová naprosto předvídatelně a přesně. V přeostřování jsem nezaznamenal žádné skoky nebo “škubání”. Kresba ve středu objektivu i s plně otevřenou clonou mi přijde osobně dostatečná. Samozřejmě je potřeba objektiv měřit i optikou jeho ceny, která je v srpnu 2019 pouhých 9 599,- Kč.
Pro koho je objektiv primárně určen?
Asi pro všechny, kteří chtějí mít ve fotobrašně ohnisko 45 nebo 50mm. Abych to ale zacílil úžeji, tak si myslím, že se jedná o ideální první nebo jediný objektiv. Určitě bude dělat velkou radost lidem, kteří se chtějí dostat z fotografování setovým zoomem a chtějí dělat třeba i fotografie s rozostřeným pozadím a neutratit životní úspory.
Faktor zábavnosti
7 z 10
(Faktor zábavnosti je subjektivní škála, kterou dělím fotoaparáty a objektivy. Mnohé technické vlastnosti, dokonalosti a nedokonalosti totiž považuji až za sekundární za “faktorem zábavnosti” - tedy tím jak dané věc ve skutečnosti člověka baví)
Fotografie z oficiálních stránek SAMYANG



